Zasady kierowania bezrobotnych do odbycia stażu u pracodawcy regulują przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 735, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych (Dz. U. z 2009 r. poz. 1160).
Do stażystów nie ma zastosowania przepis art. 154 § 4 kodeksu wyborczego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1277, z późn. zm.), informujący o dodatkowych dniach wolnych w związku z wykonywaniem zadań w komisjach wyborczych, który dedykowany jest pracownikom, tj. osobom wykonującym pracę na podstawie stosunku pracy.
W sytuacji gdy stażysta jest członkiem komisji wyborczej, której prace przedłużą się na tyle, że uniemożliwi to tej osobie odbycie stażu w danym dniu, to w takiej sytuacji nieobecność na stażu należy uznać za usprawiedliwioną. Należy jednak o tej sytuacji poinformować urząd pracy i organizatora stażu.
Wypłata stypendium, przysługuje za dni, kiedy osoba bezrobotna rzeczywiście odbywa staż. W związku z tym w przypadku usprawiedliwienia nieobecności na stażu, spowodowanej np. udziałem w pracach komisji wyborczej, za okres tej nieobecności nie będzie przysługiwało stypendium.
Osoby odbywające staż mają prawo w myśl art. 53 ust. 7a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 735, z późn. zm.) do 2 dni wolnych za każde 30 dni odbywania stażu.